Petra Nachtmanova - baglama, vocals (CZ)

Alaa Zouiten - oud, host (MA

Amine Mesnaoui - piano (MA)

Payam Ghasemi - e-bass (IR)

Peter Somos - drums, percussions (HUN)

Beginn: 21:00 Uhr (Einlass ab 20:00 Uhr)
Artist Support Fee: 25€

IMPORTANT! Please note that seats are distributed on a FIRST-COME, FIRST SERVED basis regardless of the reservation time selected. If you have a particular preference with regards to seating please choose an early time slot. Make sure to select the correct day and time in the widget below. We look forward to welcoming you at the Zig Zag Jazz Club!

 

Wenn eine Konzertreihe über drei Jahre hinweg ausverkauft ist, dann ist das schon eine kleine Sensation. Die Rede ist vom legendären Arab Song, der früher in der Werkstatt der Kulturen stattfand und nun im Zigzag Jazzclub ein neues Zuhause mit optimaler Atmosphäre gefunden hat. Unter der Leitung des marokkanischen Oud-Spielers und Fusion-Musikers Alaa Zouiten können alle Musikbegeisterten eine explosiv-musikalische Hafla erleben. Hafla? Eine Hafla ist ein bisschen Party, ein bisschen transkulturelle Jamsession, ein bisschen Überraschung. Das wichtigste ist die Interaktion – zwischen Musikern auf der Bühne, zwischen Musikern und Publikum – und auch die spannende Interaktion zwischen arabischen, europäischen und Weltmusik-Sphären. Schwer zu beschreiben, muss man erleben. Eines steht fest, wir warnen Sie jetzt schon: Es macht süchtig.

Petra Nachtmanova ist eine Baglamaspielerin und Sängerin. Seit 2008 lebt sie in Berlin und beschäftigt sich vor allem mit Volksmusik aus Anatolien, Osteuropa und Zentralasien. Sie sang beim Bulgarischen Vokalensemble Bulgarian Voices Berlin und war gründendes Mitglied der Berliner Bands Tralalka und OKO. Ihr Interesse an anatolischer Musik und vor allem der Laute Bağlama entwickelte sich seit 2010. Seitdem vertrat sie Österreich beim internationalen TRT Türkcevizyon Festival 2014 in Denizli, spielte bei ITV in Baku und trat bei den Community-Medien Kanal Avrupa und YolTV auf. Sie drehte mit Regisseur Stephan Talneau die Arte-Doku SAZ-The Key of Trust. 2022 trat sie als Solistin bei dem Musical Ben Nazim mit Zülfü Livaneli auf. Mit dem Pariser Frauenquartett Telli Turnalar spielt sie traditionelles anatolisches Repertoire. 2023 erschien das Debutalbum der elektronischen Band Karmatürji (Trikont) undTrilogie in Kollaboration mit Hakan Kurşun (pb müzik). Mit ihrem neu gegründeten Petra Nachtmanova Trio widmet sie sich explizit der Poesie der Aşıks and beyond.

Zeremonienmaster ist Alaa Zouiten, geboren in Casablanca. Dort begann seine musikalische Karriere zum Meister an der Oud, der arabischen Laute, und führte von der Ausbildung am Conservatoire National de Marrakech hin zum Sideman der Fusion- Band „Jbara“. Parallel setzte er seine musikalischen Studien fort und schloss 2013 ein Bachelor-Studium in Musikvermittlung und Philosophie an der Universität Erfurt ab. Daran schloss sich ein Masterstudium in Transcultural Music Studies an der Franz Liszt Hochschule für Musik in Weimar an. Er veröffentlichte mehrere Alben als Leader.
Weitere wichtige Stationen von Alaa Zouiten waren die musikalische Leitung und der Auftritt mit dem "Global Arabian Music Orchestra" in der Berliner Philharmonie, der Auftritt bei dem "Requiem für Syrien" in der Dresdner Philharmonie, Bienal del Flamenco in Sevilla (sept 2020), die Tourneen von "TALKING OUD 2020/2021" in Frankreich, Deutschland, Spanien und Marokko sowie die UK-Tour mit "Making Tracks 2022".

Amine Mesnaoui ist ein marokkanischer Klavierspieler und Komponist, der in Berlin lebt. Seine Musik verbindet marokkanische und afrikanische Traditionen mit Aspekten der alten und barocken Musik sowie mit Kompositionstechniken der elektronischen Musik, um einen universellen Klang zu schaffen. Oft einfach in seiner Komplexität und tief in seinen Klängen, hört er nie auf, Stereotypen zu brechen und neue Territorien in der Musik zu erkunden. Sein Debütalbum " African Prayers " wurde auf dem renommierten Londoner Label Lo Recordings veröffentlicht und bleibt in dieser kreativen Linie: es bietet eine neue Vision des Rituals der Gnawa-Meister aus Marokko.

Payam Ghasemi ist ein iranischstämmiger Bassist, derzeit wohnhaft in Südfrankreich. Seit seinem 13. Lebensjahr ist der E-Bass sein Hauptinstrument. Im Jahr 2011 zog Payam nach Istanbul, wo er in eine Vielzahl von Musikrichtungen eintauchte, Jazz an der BAU-Universität studierte und mit zahlreichen Bands aus den Bereichen Weltmusik, Jazz, Funk, Hip-Hop und Pop zusammenarbeitete. Dieses eklektische Umfeld spornte ihn zu seinem Soloprojekt an, das sich durch experimentelle Improvisationsmusik mit einer ausgeprägten elektronischen Note auszeichnet, die gelegentlich mit Einflüssen aus dem Nahen Osten durchsetzt ist. Als vielseitiger Sideman arbeitet Payam heute mit verschiedenen Projekten wie Light in Babylon, Petra Nachtmanova, Shahram Shabpareh, Dodan Ozer und Collectif Kay zusammen und tourt durch die ganze Welt. Außerdem leitet Payam zwei verschiedene Projekte.

Der in Budapest aufgewachsene Peter Somos begann seine professionelle Schlagzeugerkarriere mit 14 Jahren und schloss sein Studium an der Codarts University of Music in Rotterdam mit summa cum laude ab. Im Laufe seiner Karriere hat er mit Künstlern wie Casey Benjamin, Mahesh Vinayakram, Nadishana, Paquito D'Riviera, Besh o droM, Krzysztof Scieranski, um nur einige zu nennen, aufgenommen bzw. ist mit ihnen aufgetreten. Er hat auch auf Festivals wie Sziget (HU), Exit (SR), WOMADelaide (AUS), Meskie Granie, Jamboree, Opener' (PL), Sudtirol Jazz (IT), JodhpurRIFF, Kolkata Jazz (IN), Shanghai World Music (CN), oder dem Jeju World Music (KR) gespielt. Er ist ein erfahrener Studiomusiker, der bei mehreren Aufnahmen in vielen Stilrichtungen (von Jazz über Pop-Rock bis Metal) mitgewirkt hat.


When a concert series is sold out for three years, it is already a small sensation. We are talking about the legendary Arab Song, which used to take place in the Werkstatt der Kulturen and has now found a new home with an optimal atmosphere in the Zigzag Jazzclub. Under the direction of Moroccan oud player and fusion musician Alaa Zouiten, all music enthusiasts can experience an explosive musical Hafla. Hafla? A Hafla is a little bit of party, a little bit of transcultural jam session, a little bit of surprise. The most important thing is the interaction - between musicians on stage, between musicians and audience - and also the exciting interaction between Arabic, European and world music spheres. Hard to describe, must be experienced. One thing is for sure, we warn you already: it is addictive.

Petra Nachtmanova was born in Vienna in 1987. She has lived in Berlin since 2008 and is primarily interested in folk music from Anatolia, Eastern Europe and Central Asia. She sang with the Bulgarian vocal ensemble Bulgarian Voices Berlin and was a founding member of the Berlin bands Tralalka and OKO. Her interest in Anatolian music and the luteBağlama has developed since 2010, when she represented Austria at the international TRT Türkcevizyon Festival 2014 in Denizli, performed on ITV in Baku and appeared on the community media channels Avrupa and YolTV. She filmed the Arte documentary SAZ-The Key of Trust with director Stephan Talneau. In 2022, she performed as a soloist in the musical Ben Nazim with Zülfü Livaneli. She plays traditional Anatolian repertoire with the Parisian women's quartet Telli Turnalar. In 2023, she released the debut album of the electronic band Karmatürji (Trikont) and Trilogy in collaboration with Hakan Kurşun (pb müzik). With her newly founded Petra Nachtmanova Trio, she is explicitly dedicated to the poetry of the Aşıks and beyond.

Master of ceremonies is Alaa Zouiten, born in Casablanca. There his musical career began as a master on the oud, the Arabic lute, and led from training at the Conservatoire National de Marrakech to sideman of the fusion band "Jbara". In parallel, he continued his musical studies and completed a Bachelor's degree in Music Education and Philosophy at the University of Erfurt in 2013. This was followed by a master's degree in Transcultural Music Studies at the Franz Liszt Hochschule für Musik in Weimar. He released several albums as a bandleader.
Further important stations of Alaa Zouiten were the musical direction and the performance with the "Global Arabian Music Orchestra" in the Berlin Philharmonie, the performance at the "Requiem for Syria" in the Dresden Philharmonie, Bienal del Flamenco in Sevilla (sept 2020), the tours of "TALKING OUD 2020/2021" in France, Germany, Spain and Morocco, as well as the UK tour with "Making Tracks 2022 "LA CARAVANE DU MAGHREB is a Berlin-based band consisting of three permanent, but often several musicians of different origins. Their repertoire consists mainly of traditional Moroccan music, including Gnawa, Malhoun and Chaabi, but also Algerian Rai music. For several years Redha Bendib (percussion & vocals), Miloud Messabih (percussion, accordion & vocals), Belbachir Youssef (vocals) have been playing together in several projects, representing the North African region at numerous cultural events in Germany. The different nationalities and musical influences have helped to create a very diverse palette of North African music.

Amine Mesnaoui is a Moroccan Piano player and composer living in Berlin. His music brings together Moroccan and African traditions, as well as aspects of early and baroque music, and electronic music composition techniques to create a universal sound. Often simple in his complexity and deep in his sounds, he never stops breaking stereotypes to explore new territories in music. His debut Album « African Prayers » has been released on revered London Label Lo Recordings to critical acclaim, and remains in this creative line : it offers a new vision on the ritual of the Gnaoua masters of morocco.

Payam Ghasemi is an Iranian-born bassist currently living in the south of France. The electric bass has been his main instrument since the age of 13. In 2011, Payam moved to Istanbul where he immersed himself in a variety of musical genres, studying jazz at BAU University and collaborating with numerous bands from the world music, jazz, funk, hip-hop and pop genres. This eclectic environment spurred him to create his solo project, which is characterized by experimental improvisational music with a distinct electronic flavor, occasionally infused with Middle Eastern influences. As a versatile sideman, Payam now works with various projects such as Light in Babylon, Petra Nachtmanova, Shahram Shabpareh, Dodan Ozer and Collectif Kay and tours all over the world. Payam also leads two different projects.

Peter Somos, who grew up in Budapest, began his professional drumming career at the age of 14 and graduated summa cum laude from Codarts University of Music in Rotterdam. Throughout his career he has recorded or performed with artists such as Casey Benjamin, Mahesh Vinayakram, Nadishana, Paquito D'Riviera, Besh o droM, Krzysztof Scieranski, to name a few. He has also played at festivals such as Sziget (HU), Exit (SR), WOMADelaide (AUS), Meskie Granie, Jamboree, Opener' (PL), Sudtirol Jazz (IT), JodhpurRIFF, Kolkata Jazz (IN), Shanghai World Music (CN), or the Jeju World Music (KR). He is an experienced studio musician who has participated in several recordings in many styles (from jazz to pop-rock to metal). He was also hired by the best rock metal studio in Eastern Europe (Hertz Studios, known for their work with Behemoth or Decapitated) to record the whole sound library.


Beginn: 21:00 Uhr (Einlass ab 20:00 Uhr)
Artist Support Fee: 25€

Location:
Zig Zag Jazz Club
Hauptstr. 89, 12159 Berlin