Photographer: Nina Böcker
Wanja Slavin - as
Reinier Baas - guit
Rainer Böhm - p
Felix Henkelhausen - b
Peter Gall - dr
In the past 15 years Peter Gall made a name for himself as masterful meter and composer in various bands, for instance Subtone or Roberto Di Gioia’s Web Web. Gall’s drumming can be heard on over 30 albums to date, among them his brother Chris’ trio and the Rainer Böhm Quartet. His versatility could be proven on stage with luminaries like guitar hero Kurt Rosenwinkel, world famous bass baritone Thomas Quasthoff, the German rap-artist Max Herre as well as the New York Voices. Now he presents his first own and very personal release “Paradox Dreambox”, which has been highly praised by the international press.
Galls quintet, five of the most impressive musicians of the European Jazz scene (Echo award winner Wanja Slavin on alto, the Dutch rising star Reinier Baas on guitar, the double-professor for piano and New German Jazz award winner Rainer Böhm, and the sought-after Felix Henkelhausen on bass), allure with melodious lines and multilayered arrangements, nuanced band interactions and latent energy even in quieter passages. Music for the soul with groove and passion, both melancholic and highly virtuoso – always ready to take the risk!
Influences from jazz, Latin and African music mingle with elements of hip hop and contemporary classical music. Obviously a lot of Gall's compositions are inspired by his time in New York, where he graduated at Manhattan School of Music.
With his music Peter Gall tells stories in a non-linear fashion, stories in which images and actions alternate in an unexpected, sometimes almost mysterious way.
“The idea is to create a mood that you give yourself to - and then something completely different, unexpected happens.”
Press Reviews:
„German percussionist Peter Gall’s debut is, quite simply, amazing. At times it sounds like a traditional jazz while at others it’s more of a cosmic, psychedelic exploration. In fact, the cover art is probably enough to c listeners that they’ve actually picked up an art rock record of some kind (there are definitely some element Aesthetically, however, it still fits in with a classic jazz sound, however much the guitar playing of Reinier B it could have fit in on an early ’00s math rock record. Is this album weird? Indeed. But it is a gorgeous liste easy to love? You bet.“
Treblezine, 10 best Jazzalbums 2018
„With increasing frequency, musicians who have risen through the jazz tradition are experimenting with expressions that tread upon post-jazz territory. The latest example of this comes from Peter Gall. Cinematic ambience, electronic washes, and indie-rock flourishes actively coalesce with the contemplative chamber jazz reveries and edgy post-bop eruptions. But what all this talk of genres boils down to is that Paradox Dreambox is music for an imaginary film: catchy melodic hooks that hint at monumental scenes, rhythmic chatter that doubles for dialogue, and diverse expressionism, as if replicating a large cast of personalities. Joining Gall are Rainer Bohm, Reinier Baas, Matthias Pichler, and Wanja Slavin, who deserves strong consideration for 2018 Artist of the Year.“
Best of Bandcamp October 2018
Über die Jahre hat sich Peter Gall als Drummer und Komponist in zahlreichen Bands profiliert, etwa bei Subtone oder Roberto Di Gioias Web Web. An rund 30 Alben ist Gall beteiligt, ob im Trio seines Bruders Chris oder dem Rainer Böhm Quartett. Seine Vielseitigkeit konnte er auf der Bühne mit Koryphäen wie Gitarren-Ikone Kurt Rosenwinkel oder Star-Bassbariton Thomas Quasthoff bis hin zum deutschen Rapper Max Herre und den New York Voices unter Beweis stellen. Nun präsentiert der Absolvent der Manhattan School of Music - mittlerweile in der Berliner Szene fest verwurzelt - seine erste eigene, von internationalen Medien hochgelobte Produktion „Paradox Dreambox“. Das aus Spitzenmusikern der innovativen europäischen Szene bestehende Quintett (Echo Jazz-Preisträger Wanja Slavin am Saxofon, der holländische Shooting-Star Reinier Baas an der Gitarre, der Doppelprofessor für Klavier und Neuer Deutscher Jazzpreis-Gewinner Rainer Böhm sowie mit Felix Henkelhausen einer der aktuell gefragtesten Berliner Bassisten) verführt mit melodiösen Bögen, vielschichtigen Arrangements und dynamischen Interaktionen.
Musik für die Seele, mit viel Groove, Leidenschaft und Risiko.
Einflüsse aus Jazz, afrikanischer und lateinamerikanischer Musik treffen auf Anleihen von Hip Hop und moderner Klassik.
Hochvirtuos und gleichzeitig voller Melancholie erzählt Gall in seiner assoziativen, klangfarbenreichen Musik, die teils wie Songs ohne Worte klingt, auf nicht-lineare Art eindrückliche Geschichten - stets den Klang und die emotionale Spielhaltung seiner musikalischen Partner im Kopf, mit denen er größtenteils seit Jahren befreundet ist. Dabei können Bilder und Handlungen auf unerwartete, manchmal fast mysteriöse Weise wechseln, um eine Stimmung zu kreieren, der man sich hingibt – und dann passiert etwas ganz anderes, unerwartetes.
Presse:
„Was für ein Tempo, was für eine Brillianz, was für eine Musikalität: das Quintett des Schlagzeugers Peter Gall“
Roland Spiegel, Bayern 4 Klassik
"viele Jazzdrummer von heute ticken irgendwie anders - im Idealfall so wie Peter Gall." Jazzthing
"Außerordentlich reif wirkender Erstling"
Jazzthetik
"Eine rundum gelungene Aufnahme voller Kraft und Schönheit"
Jazzpodium
"Im aktuellen Jazz hierzulande ist Peter Gall ein wichtiger Antreiber. (...) ist ein Meister rhytmischer Nuancierungen"
Deutschlandfunk
www.peter-gall.de / https://www.youtube.com/watch?v=A7WvKLbDTo8
Beginn 21: 15 Uhr( Einlass 20:00 Uhr)
Eintritt frei – Beitrag erwünscht
ENTRANCE FEES
One of the reasons that makes the zig zag jazz club so unique is that it is the first and only jazz club in the world that manages to finance world class events through a crowd funding concept. How do we do it? Its quite simple… during the break of the concert we make an announcement regarding the collection for the evening. For most concerts (excluding the jam session) we inform our customers that a fee of around 15€ per person will allow us to fairly compensate the musicians. Some people give more and some give less… and that´s ok… we ´ve already successfully promoted hundreds of concerts like this!!!
EINTRITT
Einer der Gründe, die den Zig Zag Jazzclub so einzigartig machen, ist, dass er der erste und einzige Jazzclub der Welt ist, dem es gelingt nur durch freiwilligem Eintritt/Crowdfunding Events von Weltklasse zu finanzieren. Und wie machen wir das? Ganz einfach. Während der Konzertpause geben wir bekannt, dass wir Geld einsammeln werden. Bei den meisten Konzerten (außer Jam Sessions) informieren wir unsere Kunden, dass ein Beitrag von ungefähr 15 Euro es uns erlaubt die Musiker gerecht zu bezahlen. Manche geben dabei mehr und andere weniger... und das ist auch in Ordnung. Wir haben auf diese Weise schon Hunderte Konzerte organisiert.