Philipp Gropper (DE) - ts
Elias Stemeseder (AT) - p.
Andreas Lang (DK) - b.
Oliver Steidle (DE) - dr.
PHILM is alert and wide awake. PHILM plays music of our time. Intelligent, direct and gripping - a statement. PHILM’s sound is shaped by a wonderful simultaneity of musical actions. The music creates an irresistible maelstrom with great rewards for the listener in its wake.
Along with Hyperactive Kid and TAU, PHILM is the third project which the Berlin-born and -based Tenor Saxophonist Philipp Gropper heads as a leader. His compositions are a distillate of ideas which, like in a particle-accelerator, are unleashed to collide and react with one another. The music has a distinct and almost obsessive rhythmical focus: there is great clarity in the ideas and they will stay with you.
Philipp Gropper has developed a unique style of his own which is characterised by his choice of sound and note-material as well as by the clear ideas he has developed about the role of a tenor player in a given musical and band context. This level of reflection and clarity about the instrument’s role in a band is rare - especially among tenor saxophonists. Gropper has the technical flexibility to fulfill any possible role in any given moment.
This powerful arsenal is a result of his many years with the bass-less trio HYPERACTIVE KID, a working process he seamlessly carries over into this group.
With Oliver Steidle, Elias Stameseder and Andreas Lang, Gropper has gathered a group of remarkable musicians for the realisation of his ideas. They are strong enough to stay in control of the trance-like states reached by some of the compositions and yet flexible to handle them playfully. They give each composition what it needs while they retain their personal sound in the process. This is a new level.
Uli Kempendorff, Berlin 2016
PHILM ist wach und spielt Musik dieser Zeit. Zupackend, intelligent und direkt: ein Statement. Eine wunderbar verwobene Gleichzeitigkeit der Aktionen prägt den Sound von PHILM. Musik, die so immer wieder einen orchestralen und unwiderstehlichem Sog schafft und den Zuhörer reich belohnt.
Neben Hyperactive Kid und TAU ist PHILM die dritte eigene Band des Berliner Tenorsaxophonisten Philipp Gropper. Seine Kompositionen sind ein Destillat von Ideen, die aufeinander losgelassen werden und miteinander reagieren. Die Musik ist rhythmisch und eigen, geht dank ihrer Klarheit sofort in die Ohren und bleibt hängen.
Philipp Gropper hat einen unverkennbaren Stil entwickelt, der sich sowohl durch sein eigenständiges Ton- und Klangmaterial auszeichnet wie auch durch das klare Bewusstsein der Rolle, die er im jeweiligen musikalischen Kontext einnimmt. Diese Klarheit und Flexibilität ist bei Tenoristen etwas Besonderes. Sie kommt nicht zuletzt von Groppers langjähriger Arbeit mit dem Bass-losen Trio HYPERACTIVE KID und wird hier konsequent weitergeführt.
Für die Umsetzung seiner Visionen hat Philipp Gropper mit Oliver Steidle, Elias Stemeseder und Andreas Lang drei herausragende Musiker gefunden, die stark genug sind, den Trance-Zuständen der Songs nicht zu verfallen und mit Ihnen zu spielen. Sie füllen die Kompositionen aus und behalten dabei ihren jeweils eigenen prägnanten Sound. This is a new level.
Uli Kempendorff, Berlin 2016
Beginn: 21:00 Uhr ( Einlass 20:00 Uhr)
Eintritt frei – Beitrag erwünscht
ENTRANCE FEES
One of the reasons that makes the zig zag jazz club so unique is that it is the first and only jazz club in the world that manages to finance world class events through a donation/crowd funding concept. How do we do it? Its quite simple… during the break of the concert we make an announcement regarding the collection for the evening. For most concerts (excluding the jam session) we inform our customers that a donation of around 15€ per person will allow us to fairly compensate the musicians. Some people give more and some give less… and that´s ok… we ´ve already successfully promoted hundreds of concerts like this!!!
EINTRITT
Einer der Gründe, die den Zig Zag Jazzclub so einzigartig machen, ist, dass er der erste und einzige Jazzclub der Welt ist, dem es gelingt nur durch Spenden/Crowdfunding Events von Weltklasse zu finanzieren. Und wie machen wir das? Ganz einfach. Während der Konzertpause geben wir bekannt, dass wir Geld einsammeln werden. Bei den meisten Konzerten (außer Jam Sessions) informieren wir unsere Kunden, dass eine Spende von ungefähr 15 Euro es uns erlaubt die Musiker gerecht zu bezahlen. Manche geben dabei mehr und andere weniger... und das ist auch in Ordnung. Wir haben auf diese Weise schon Hunderte Konzerte organisiert.